lördag 26 augusti 2017

Äntligen lite piggare

Idag kan jag äntligen säga att jag känt lite energi i kroppen, utan att ha tränat innan. Annars har det ju typ bara varit av endorfiner jag fått energi. Men idag åt jag lite extra kolhydrater till både frukost och lunch och kroppen svarade direkt. 
Igår, fredag och utan träning, var jag så låg och deppig att jag till och med grät en skvätt. Jag vet att sånna dagar kommer, det har det gjort varje gång jag har ett högt uppsatt mål och jag kommit en bit på resan dit. Jag börjar tvivla på mig själv, blir rädd att jag ska misslyckas, rädd att jag kämpar förjäves osv. Det här är ett återkommande fenomen som sagt, men det är inte förs efteråt jag ser det. När jag är mitt i deppigheten finns knappt nåt som kan trösta mig. 
Ångrade mig lite att jag inte vägde mig från start, då hade jag nu haft ett konkret resultat att peppa mig med. Även om jag tycker att det syns att jag smalnat av så är jag rädd att spegeln spelar mig ett spratt och det bara är att jag hoppas så mycket som gör att jag tycker jag ser smalare ut. 
Dessa hjärnspöken kan verkligen göra mig galen! Det finns ju en anledning till att jag inte vill ha en startvikt eller målvikt och det är att inte få ångest över vågen. Vikten kan bero på så mycket omkringliggande faktorer och ändå skapa kaos om den inte visar minus. 

Men som sagt, mer energi idag, så jag bestämde mig för att byta ut den tänkta promenaden mot ett tuffare pass. Först tänkte jag springa istället men det kan ju vara dumt att göra bara två dagar innan Blodomloppet. Om kroppen blir lika sliten ett par dagar efter, så är det ju jäkligt dumt att springa idag. På måndagens MMA-fitness så körde vi Tabata-intervaller, äckligt jobbigt så det fick det bli även idag. Sju olika övningar med åtta vändor på varje, 20 sekunder jobb och 10 sekunder vila. Om ni inte har testat det här upplägget på intervaller så tycker jag ni ska göra det, riktigt högintensiv träning.  
1. Riverdance steg på däcket, alltså en fot på däcket och en i marken sen skiftar man fötterna samtidigt i ett högt tempo. 
Den här var riktigt jobbig att börja med eftersom jag inte kommit in i flåset ännu. Stod framåtlutad och frustade ett par gånger, men det gick vägen alla åtta vändor. 
2. Situps med armarna uppsträckta rakt upp i luften. Själva lyftet går rakt upp och inte framåt. Tar lite annorlunda än en vanlig situps och jag tycker den här varianten är bra mycket tyngre.
Efter nån omgång fick jag en extra tyngd på magen också som ni kan se :)

3. Jämfota hopp upp och ner på däcket. Även om det inte var ett speciellt högt hopp så sög det ordentligt i benen ändå. Här lyckades Elvis ta en bild på mina ben. 

4. Välta däcket, fram och tillbaka. Däcket är tungt så jag hann inte mer än två gånger per omgång, men det blev ändå totalt 16 vält. 

5. Pushups. Enkelt, bra och jobbigt. Allt blir jobbigt bara man gör tillräckligt många repetitioner. 

6. Nästa övning tror jag kallas båten. Första två omgångarna så sträckte jag ut ett ben i taget och gjorde samtidigt en vridning i överkroppen. Men det orkade jag inte fortsätta med, så det blev en stilla båt men några bensträck. Den är övningen var riktigt länge sen jag gjorde och det var också länge sen jag klarade av att sitta i "båten" ens, så jag är riktigt nöjd. 
Bildresultat för magövning båten

7. Dips på däcket. Efter alla pushups så blev det här riktigt jobbigt mot slutet. Men då hade Damir kommit ut för att kolla hur det gick för mig. Det gav mig lite extra jävlaranamma för att klara sista repsen också. 

Fyra minuter, gånger sju varv, med ca en minuts vila mellan varje varv. Det blir 28 minuter aktiv tid och ett pass på totalt ungefär 35 minuter. 

Det kändes lite motigt att komma igång men väl igång så var det bara att köra på. Som det brukar heta "man ångrar sällan ett genomfört träningspass". 

Imorn har jag hållt på i exakt tre veckor, dag 21. I veckan passerar jag alltså 25%, en fjärdedel av den uppsatta resan. 3,5 av 14,5 veckor. Haha, det sista var fasen inte upplyftande. 
Nej jag ska tänka som så att om jag gör samma sak igen så är jag kommit halvvägs. En lite bit i taget, så tar jag mig sakta framåt. 

Hejja mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar